De mens was nooit vrij, er waren groeperingen of lagen in de maatschappij die met een membraan gescheiden waren. Mogelijk is een promotie van een getalenteerde jongeman maar dat is toch een zeldzaamheid. De Roomskatholieke kerk kon dit wel accepteren maar dan nog zijn de hoogste ambten voorbestemd voor de telgen uit de voorname families.
Een doorbraak kwam begin 80er toen Joop den Uyl d.m.v. studietoelagen de arbeidersklasse de mogelijkheid opende voor hoger onderwijs. Hele legioenen middelbaar afgestudeerden gingen een paar jaar feestvieren in de horeca maar hieruit toch ook weer enkelen die promoveren. Berucht is het proefschrift van ene Joost met een fraaie Hollandse molen op de kaft wat niet meer bleek van een opstelletje in een schoolkrant. En dan die horden doctorandussen! Doch ontstaat een tegenreactie onvermijdelijkerwijs als een stelt dat de zoon van de melkboer het recht heeft universitair onderwijs te volgen maar niet omdat hij de zoon van de melkboer is! En deze ene was zelf uit het lagere milieu en lijkt de deur achter zich dicht geslagen te hebben.
De Franse Revolutie heeft de onderste steen doen blootgelegd gekregen, de ware nachtmerrie voor de Duitse politieke toeschouwer. Maar na verloop van roerige jaren ontstaat ook in dat hexagone land een nieuwe adellijke klasse met erfopvolging en coöptatie. De Restauratie doet de rest, tot 1848 de Nederlandse grondwet gelijkheid verschaft. Maar de 19e eeuw krijgt geldadel. Dat nog haast vijftig jaar dat in 1895 de H.B.S. alom erkend middelbaar onderwijs is. Doch ook dat is voor de goede families1.
Zo kunnen heersende klassen verwateren en er nieuwe opkomen maar dan nog is er geen gelijkheid als de vrome idealen predikten.
Nu eindelijk de multiculturele maatschappij, die heeft veel vernietigd van het oude en zelf nieuwe klassen opgeroepen. Die klassen die omhoog willen en vervolgens houden wat ze hebben, zeker in politieke functies. Haagse politieke kringen zijn al aardig gekleurd:
1 Tot in het heden ten dage is onderwijs voor velen gepaard gegaan met verlaging van het cognitief niveau.