Pagina's

24 augustus 2017

Akademie für Alte Musik Berlin met Isabelle Faust - viool in BACH

Een klein orkest, de Akamus (1982), links van het midden, zowat twintig stante pede personen met een fagottiste. Kan dit in de Grote zaal van het Concertgebouw volume teweeg brengen? Helaas van niet.

Concertgebouw 22-8-2017 7 uur.


Al in het begin viel op de sterke nagalm. Bij een groot orkest is dit uitgesloten, nu zit je er middenin. Ik zat in de voorzaal, De geweldige virtuoze Isabelle Faust was met haar viool niet altijd scherp te onderscheiden van de orkestklank maar dat relativeer dat je dat opnamen voor de radio de microfoon boven/voor zich hebben; Hier werd het geluid van solisten en orkest voortdurend gemengd.

Zo wij binnenkwamen:een vrijwel leeg podium


J.S. Bach - Tweede orkestsuite in a, BWV 1067a
J.S. Bach - Vioolconcert in E, BWV 1042
J.S. Bach - Vioolconcert in a, BWV 1041
C.Ph.E. Bach - Vijfde sinfonia in b, Wq 182
J.S. Bach - Dubbel concert in d, BWV 1043 'Double'

Bach te horen blijft altijd fenomenaal, Daarvoor kwam ik dan ook. De eerste klanken doen je bloedwarmte stijgen. De flexibele body van Faust doet je met ingehouden adem bezien, De kaarsrechte rug tijdens haar opkomen.

De violist met Faust in het dubbelconcert is Bernhard Forck.

Isabelle Faust en Bernhard Forck


Het orkest speelde perfect, luid. piano en pianissimo. Ik zat toch rij 12. Maar afgezien daarvan waren de solisten niet zo vlug te onderscheiden. Zouden ze darmsnaren gehad hebben?

Vivaldi - L'estro armonico, op. 3, nr. 11, RV 565 (toegift)

Maar Bach doet wonderen. het is altijd heerlijk. In het begin sprak ik een mannetje die voor Bach  zelfs uit Den Haag kwam. Naast mij vier Romeinen.

De Japon van Isabelle Faust

 Vrijwel allen oudere mensen.