Hyves Vrijheid van Mening 25 mei 2006, 16:34
St-Ignatiuscollege te Amsterdam
Dus... had ik mij van de reünie veel voorgesteld en werk
verricht oude klasgenoten te stimuleren te komen. Maar dit is niet
geschied. Ik gis naar de reden(en).
Ten eerste is het klassieke historische gebouw als in IX 1995 niet aan
de orde voor samenkomst. Die plek betreden na zoveel jaren heeft iets
heiligs, de knappe leraren die daar rondliepen, het strenge gezag dat
vanuit alle hoeken straalt.
Tweedens waren er natuurlijkerwijs geen leraren meer en indien wel zijn ze niet gekomen.
En als derde was de nieuwe locatie van het enorme betonnen glasgebouw
aan de Jan van Eijckstraat 47 niet aantrekkelijk om uren in te
vertoeven.
De organisatie door de reüniewebsite heeft een commercieel tintje.
Reünie16-9-1995 (Ig 100 Jaar)
Al vroeg aanwezig bij de Obrechtkerk spreek ik uitvoerig met prof Wim
Tervoort. De kerk loopt in een halfuur stampvol. De Pens, te weten
Beyersbergen van Henegouwen geeft ver armstrekkend Tervoort (ex-Jezuïet)
een hand, drie of vier rijen vooraan zijn gereserveerd voor prominente
gasten, meestal leraren. Er gaat een ontzag van aanwezigen uit de
octogenaire autoriteit Wim Slijpen te zien, de oprichter van Contardo
Ferrini. Verder een oudste leerling van eindexamen 1924. Henny A. M.
Bresser filmt bezoekers, meestal vooraan gezeten. Pater A. Wiewel
overlegt druk lopend.
De heilige mis met communie volgens de missae ordo nova en wordt
afgesloten met het Ignatiuslied met de voorlaatste toon die in
tegenstelling tot de verwachting niet een mineur is. Orgelbegeleiding
Antoine Oomen. Wiewels preek gaat slim-toepasselijk over Jezus'
verhandeling in de tempel. "Leven is geven en doorgeven" is het
Leidmotiv des orators.
Allen in schier processie via De Lairessestraat, Concertgebouw naar de Pieter de Hoochstraat. Wachten op inschrijving.
Het prachtige gebouw aan de Hobbemakade waar je kan dolen door de
gangen. Het tekenlokaal thans zonder amphitheater en de lijntekenklas.
De Fabriek is allang afgebroken voor nieuwbouw. Het groene poortje is
niet meer.
Een enorme tent op de Cour voor samenkomst. Achter zeilen geuren van een
openlucht-keuken. Schalen vol met broodjes worden gepresenteerd.
Passerende mensen bekijk je op de batch. Je ziet klasgenoten en hen die
weliswaar in een andere klas hebben gezeten maar met wie je toch een
zekere binding hebt gehad. Zangkoor op wisselende locaties. Leraar
Bresser der Eichholzstruktur die innemend kan babbelen. De intellectuele
pater Mooijman als altijd driftigerwijs discussiërend. Dan enige
leerlingen die slechts naar binnen gekropen zijn slechts voor de
receptie. De aula als praatzaal maar een vermoeide kan hier uitblazen.
De kapel zij het ontruimd met attributen uit de oude tijd. Hier praat ik
met de vrouwelijke rector G. A. (Trudy) Elsenaar-Tijsze die op mijn lof
over de kennisopbouw reageert met: "Dan is het een goede school." Ik
blader in het academielogboek waarvan ik een jaar secretaris ben geweest
en zie met blos mijn schoolse handschrift. Ik kijk een tiental Harpoens
door waarin ik heb bijgedragen met tekeningen. Klassenfoto H.B.S.
1960-1965. Toon Schermer (zelf Jezuïet) schuift onverwachts aan. Tegen
vieren aankondiging van het herdenkingsboek "100 Jaar Ig". Ten slotte
bij de uitgang Nicolaas Maesstraat een Leger des Heils-pot voor
vrijwillige bijdrage. Mooi!
Ik schrijf dit maar in de præsens historicus om lectorum mijn
herinnering te verlevendigen. Publiciteit over "'n Eeuw Ig" was er wel:
in De Telegraaf 18 II 1995 en De Echo 22 II 1995. Maar het was geweest en wat de reünie thans voorstelt zal ik zeggen.
De verwachtingen waren in zekere zin gespannen als de
oprichtingsvergadering Oud-leerlingen plaatsvindt op 24 april 2004,
officieel met inschrijving KvK. Maar in 2005 wordt naar ik informeerde
besloten de reünie een jaar uit te stellen. Het is niet onjuist te
stellen dat de reünie als 22e lustrum op 24 IV 2006 dan nog net in het
schooljaar 2005-2006 valt. Wat er verder met de Oud-Leerlingenvereniging
die men nog had willen hernoemen in OLIM (Oud-leerlingen in Mokum) is
gebeurd noch waarom zij überhaupt is opgericht geworden is gewoon niet
bekend.
Reünie 22-4-2006
Aankomst Obrecht geen kip. Ik wandel liever wat in de omgeving. Eenmaal
binnen geen kip, doch ik ontwaar pater Jan van Kilsdonk eenzaam zittend
en wachtend met stok. Niet zonder schroom schuif ik bij hem aan en een
gesprek met de man waar dan ook is zoals altijd zonder ademhalen. "Ik
zie slecht maar mijn geheugen is goed", stelt de bejaarde. Dat weet ik,
legendarisch is zijn geheugen van de klassieken en van duizenden mensen.
"U bent tachtig, denk ik", zeg ik voorzichtig, waarop prompt
geantwoord: "Negentig!" "O ja, natuurlijk, ik weet het weer",
verontschuldig ik mij. Na lange tijd nog weinig mensen binnen, althans
ouderen. Tot mijn verrassing zie ik de mij bekende kunstenares Inica Loe
(47) die tekenlerares blijkt te zijn. Ze is nog niet afgestudeerd.
Geen mis, ik had het verwacht. Docent M. Elsenaar noemt het "een viering van nù".
"Is vorming in vroeger tijd educatief doel geweest, thans spreekt men
van identiteitsvinding en persoonlijkheidsontwikkeling", aldus rector H.
Buijze.
Oefenen koor en orkest o.l.v. Luc Löwenthal. Zang van allerlei soort,
met afwisselend Gregoriaans door leraren. Rap-muziek best knap gebracht
maar is het niet een kerk, bedacht ik mij?
Hoogtepunt is de lezing door Huub Oosterhuis. Met krachtige stem
verhaalt hij over zijn leven. Deed 1946 toelatingsexamen welke
traditioneel op een 100% jezuïetencollege nog moeilijk geweest moeten
zijn en legde zijn eindexamen af in 1952. De man gleed direct de Orde
Societas Jesu in.
Als zijn godsdienstleraar Van Kilsdonk hem niet warm gemaakt heeft?
Deze, vooraan gezeten, luisterde echter aandachtig.
"Psalm 8 over de grootsheid van de mens. Het goede is slechter dan
het betere. Gestuurde roeping tot Jezuïet. Het scheppingsverhaal als
biologie. Wordt dit Bijbelverhaal nog gelezen? Het eerste woord is
"Licht" en het predicaat "goed" is een utopie. Evolutie als IIe
Kamerstuk. Aapachtigen waaruit de mens en de aap. Dat nu bekend de
chimpansee 96% menselijke genen heeft. De linker hersenhelft het
taalgebied, de dromen, de liefde, het IK, het samenleven, het "licht"
bij de mensen tot beschaving en solidariteit. Op grond hiervan
veroordeel ik het uitzettingsbeleid van vreemdelingen. Ik misprijs de
benevelingskracht van de media."
Je moet het als theoloog maar goed kunnen draaiconstrueren om vanaf het
"fiat lux" te geraken tot verontwaardiging inzake de komende (inmiddels
plaatsgevonden) uitzetting van Taïda Pasic. Ik gevoelde me wel genaaid,
dat moet ik zeggen. Ja, hij is verrekt slim, die man. Niettemin is
Taïda evolutionair een slavinnetje.
De charmante violiste Saskia Otto was speciaal uit Londen overgekomen om
een recital te geven van de Méditation de Thaïs van Jules Massenet. We
luisteren aandachtig naar zoveel virtuositeit.
--------------------
De wandeling vanaf de Obrecht naar de Jan van Eijckstraat was niet meer
in drommen als vroeger maar alleen zij het dat ik opliep met een
echtpaar dat hun kind op school had zitten. De man verhaalde (op een
andere school) acht jaren over zijn gym gedaan te hebben: "Dat kon nog
in die tijd!" Ze hadden hun auto vlak bij school gezet.
Uren heb ik doorgebracht met praten hier en daar. Een wat Indische man
(1965) had ook een collegestropdas, wij beiden moesten even lachen. Een
oude kennis te weerzien was hartelijk doch beiden waren wij gedrukt zo
weinig klasgenoten te mogen ontmoeten. De reüniefoto voor ±1960-1965
moest dan van lieverlee maar met gymnasiasten èn H.B.S.-ers vreedzaam te samen. Ook dat was vroeger anders... Een collega van Adelbert kwam ook
in de groep net als op 16 IX 1995.
Twee rinsige wijntjes maar een voortreffelijk broodje waren
geregeld. We wandelden troosteloos door het allengs stiller wordende
glasbetonnen gebouw maar zagen geen bekenden meer. Wij beiden waren
gedrukt. Maar die tijd is voorgoed voorbij. In gedachten liep ik naar
huis.
Mijn uitvoerige beschrijving van de school en leraren is te vinden op mijn Directory XS4all.
Schoolherinneringen J.A. Heitmann 1956-1962 (pdf)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten