Pagina's

19 augustus 2012

Huub Mous als inquiétant intellectueel en abondant schrijver

"Na veel wikken en wegen heb ik uiteindelijk besloten dat de eerste zin van mijn roman de volgende moet zijn: ‘Is dit de eerste zin van een roman?’ Eigenlijk is dat helemaal niet de eerste zin, maar een vraag die opkomt bij de ik-figuur in mijn roman, nadat de eerste zin, die hij voor zijn roman op papier heeft gezet, zich voor de lezer ontrolt en daarna door de schrijver wordt herhaald. Daarna volgt een passage waarin de auteur in het verhaal – ‘ik’ dus (bent u er nog?) – op zoek gaat naar de echte eerste zin voor het verhaal. Die echte eerste zin IN het verhaal en verwijst vervolgens naar de echte eerste zin VAN het verhaal. Er is dus een wonderlijke loep ontstaan. Er zit een kronkel in mijn roman die er niet meer uitgaat. Hier treedt wat je zou kunnen noemen het principe van de ‘generatieve auto-referentie’ aan het licht."

Aldus Huub Mous, kunsthistoricus, op18 augustus in zijn blog. Al meer dan vijf jaren voert hij zijn sociaal netwerk met een formidabele stroom aan bijdragen in welluidend Nederlands opgesteld. Ikzelf leerde hem kennen vanwege een zevental artikelen over het voormalige St.-Ignatiuscollege te Amsterdam alwaar hij in 1967 eindexamen verrichtte (ik in 1962) en waarover hij met historisch inzicht en meesterlijke pen niet the rise maar wel the fall van het katholieke onderwijs beschrijft.


Waarom hij zo een indrukwekkende explosieve activiteit ontplooit, weten we niet, wel dat hij naast een groot geheugen een zoldervullend archief bezit van waaruit hij elk willekeurig onderwerp kan aansnijden. Zijn artikelen zijn altijd lezenswaardig en geven prachtige informatie over het desbetreffende onderwerp, ik denk even aan Gerard Reve, Le Roy, Lucebert, Nescio. Maar... in teksten met een levensbeschouwelijke strekking gaat hij zich helaas enigermate amateuristisch gedragen door veelvuldig raadplegen van 'n filosofisch woordenboek, hetgeen ook hier wel degelijk, heus wel lezenswaardige informatie oplevert doch niet die echte deskundige informatie die zij behoort te zijn en die ik verlang. Toch is hij allerminst een omgevallen boekenkast, dit is te denigrerend, een epitheton in de 70er gebruikt voor 'n veelweter als "prof." Van Praag, nee, zijn teksten zijn doordacht. Maar toch, bezwaar heb ik dat hij op zijn tenen loopt met denkers als de wiskundige Brouwer, de theoloog Brandsma en een aantal Franse filosofen als Derrida en Barthes. Als ik dan een kort zinnetje lees over Heidegger, abstruus in zijn soort, dan vind ik Mous volatiel worden en daarmee doet hij de Duitse meester en zijn eigen intellectualiteit onrecht.

Die veelheid aan informatieverschaffing kan een melancholieke achtergrond hebben een monument achter te laten van zichzelf, want ijdelheid is Mous niet vreemd alhoewel het schalks moge zijn. Welke schrijver wil als hij beseft nog maar korte tijd te gaan te hebben niet een belangrijk boek, laat staan een opus magnum, maken als een afscheidsgift aan nabestaanden? De veelheid doet daaraan onrecht.










 

6 opmerkingen:

  1. Huub Mous reageert eerlijk en uitvoerig in zijn Blogartikel Tango Funèbre van 22-8-2012.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. "Ik heb wel eens de neiging om teveel boekenwijsheden op elkaar stapelen, zodat die toren van boeken uiteindelijk met een rotklap in elkaar dondert. Wijlen Pater van Kilsdonk S.J. heeft wel eens van mij gezegd, dat ik in wezen een ‘intellectuele proleet’ ben. En misschien had hij ook wel gelijk."

    Aldus Huub Mous in zijn blogartikel Het Boek van de Dolende Ridder van 3-1-2013.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. "Ik ben ooit met dit weblog begonnen, omdat de balans tussen de input en de output van woorden weer hersteld moest worden. Het is een kwestie van spijsvertering. Wat erin komt moet er ook weer uit, zij het in een andere vorm. Zo niet, dan krijg je verstopping en dat moeten we niet hebben."

    Huub Mous 23-5-2013

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik ben ooit met bloggen begonnen omdat de balans tussen de input en de output van woorden verstoord was geraakt. Het is een kwestie van spijsvertering. Wat erin komt moet er ook weer uit, zij het in een andere vorm. Zo niet, dan krijg je verstopping en dat moeten we niet hebben.

    Ik durf dan ook met een gerust hart de stelling te poneren, dat mensen dingen niet opschrijven om te onthouden, maar om te vergeten. Zodra iets op papier staat, wordt de inhoud van het genoteerde uit het geheugen gewist.

    Huub Mous - Het ritme van het schrijven 10-6-2013

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Schitterende zelfkennis - hiervan geeft Huub Mous blijk in dit artikel over Fokke Sierksma:

    "Ik heb zelf ooit heel even overwogen om zo’n biografie van Sierksma te gaan schrijven, maar bij nader inzien achtte ik mij daar niet toe in staat. Daarvoor is een diepgaande kennis nodig op meerdere terreinen van wetenschap, niet alleen de godsdienstfenomenologie, de wijsgerige antropologie, de filosofie, de kennistheorie, de culturele antropologie, de dieptepsychologie, de godsdienstpsychologie, maar ook kennis van de naoorlogse Nederlandse literatuur."

    "Om kort te gaan, wat Sierksma betreft ben ik een autodidact en een amateur."

    Huub Mous 25-6-2013

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Huub Mous' 3000e blogartikel vanaf 20-4-2006.
    ====================================
    Huub schrijft:

    "Maar voorlopig heb ik nog geen behoefte om te stoppen."
    "Het is een soort biologische behoefte geworden."
    "Bloggen heeft veel weg van een verslaving."

    Mijn 3000ste Blog 28-6-2013

    BeantwoordenVerwijderen