Pagina's

26 november 2013

Het Zoenoffer van Christus zij een Misinterpretatie van de Bijbel

Hyves Vrijheid van Mening 3 apr 2010, 14:19
 
Onder Duitse protestante theologen is een stroming gaande het zoenoffer door de vrijwillige dood van Christus te beschouwen als een theologische blikverenging in het lezen van de Bijbel.

Burckhard Müller is een pleitbezorger van deze theorie.
Hoe kan dat? Het zoenoffer is van slechte invloed op de mens, hem wordt schuld aangepraat die hem vergeven wordt door Christus. En dat geschiedde begin 16 eeuw door middel van betalingen waarop een aflaat verkregen werd. Priester Tetzel was de uitvinder van deze praktijk met eigenlijk nog eerder Anselmus van Canterbury van de Satisfaktie-theorie, in elk geval kwamen de inkomsten ten goede voor delging van de kosten van de bouw van de Sint Pieter en dat is natuurlijk prachtig.

Na zovele eeuwen is het begrip zoenoffer nog altijd verankerd in het menselijke denken, de kunst

(sic) met het Isenheimer altaar van Grünewald waar de patibulum zowat doorbuigt vanwege de zwaarte der zondenlast maar de Bijbel is gewoon valselijk gelezen. Echter in kleine kring kan men wel beter, zeg exclusieverwijs denken, in de kerk als geheel nog lange niet. De hele dood van Jezus Christus geeft geen zin, er werd zin aan gegeven! En dan de motivering van God, had hij niet wat beters kunnen bedenken dan in plaats van zijn Zoon (dus zichzelf) te schenken een machtswoord uit te spreken alle zonde te vergeven? Dit wordt door moderne theologen heus gezien als een falen van des Godes Almacht!
Het verlaten van dit zonde-aangepraat geeft eerst een ware bevrijding.

Eigenlijk grandioos dat protestanten vrijelijk een afwijkende mening kunnen uiten zonder dat er een vervolging plaatsvindt. Nu is overigens voornoemde theoloog gepensioneerd maar nog vrijwillig actief, toch kan hij zich deswege nog meer dan vroeger vrijheid van mening veroorloven.
Hoe de progressieve theologen hun aparte visie opbouwen, zeg niet direct dat dit niet mag, moet u zelf maar nagaan, U ziet toch dat een theoloog in de 11e eeuw, een priester in de 16e en een predikant in de 21e rustig kunnen denken en schrijven, dit alles voert me nu te ver wil ik nog Pasen kunnen vieren!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten