Pagina's

26 november 2013

Twee professionele musici op Paris Central [COBRA Museum]

Hyves Vrijheid van Mening 5 jan 2010, 01:01
 
Werkelijk een feestje tijdens de bezichtiging van de schilderijen in het COBRA-Museum te Amstelveen twee voortreffelijke muzikale kunstenaars, dat wil zeggen op de achtergrond, te mogen beluisteren.

Ik was aanwezig op zondagnamiddag de 20e december 2009 en dat werd wel eens tijd ook daar ik in 10½ jaar COBRA niet meer heb bezocht alhoewel ik van de voorganger Aemstelle een vaste bezoeker ben geweest. De onderwerpen van de exposities zullen mij niet direct hebben aangesproken doch iets met Parijs spreekt tot de verbeelding.



De getoonde schilderijen waren natuurlijk niet de 's werelds topstukken hetgeen ook niet hoeft, de impressie van het kunsthistorisch beroemde sfeertje werd wel duidelijk mede dankzij de tekst en uitleg.

En dan de begeleidende muziek van die twee!

Een zangeres van naam Maartje Meijer met een perfecte stem, elke noot zuiver, nooit geschreeuw wat mij van jazz zo verafschuwt, geen paar duizend watt-boxen. Ik lees uit haar website dat ze een veelzijdig artiest is met naast de zang ook de piano en tot mijn verwondering de compositie. Ze kan zich dus scharen onder de verzameling van vrouwelijke componisten in Nederland.

Maartje Meijer en Durk Hijma in COBRA

De klanken voortgebracht door de gitarist Durk Hijma deden mijn adem stokken. Die speelt maar liefst twee partijen tegelijk met een ongelofelijke vingervlugheid die mij deed denken aan de vermaarde begeleiders van Amália Rodrigues.

Hoe lang geleden is het, ik denk begin zeventiger dat ik met een vriendinnetje in de avondopenstelling van het Frans Halsmuseum te Haarlem was alwaar 18e eeuwse muziek ten gehore werd gebracht zij het door de luidsprekers. Het stemt je vrolijk alhoewel de eeuw een te laat is op basis van het ontstaan der doeken...

Ik maakte nog tijdens het passeren van die twee een foto (zie boven) doch is zij bewogen omdat ik niet durfde staan en staren, dat zou die twee gestoord hebben denk ik zo. Er stonden wel stoelen voor de bezoekers, ik had kunnen zitten, de getoonde werken moesten echter de voorkeur genieten.

Een wel bestede zondag, kan ik nadrukkelijk zeggen!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten