Pagina's

26 november 2013

Parsifal (Concertuitvoering) in Concertgebouw te Amsterdam

Hyves Vrijheid van Mening 11 dec 2010, 21:38 

RICHARD WAGNER Jelica Maltarić 1984
Radio Filharmonisch Orkest
Groot Omroepkoor
Mannen van het Staatskoor 'Latvija'
Jaap van Zweden dirigent
Eberhard Friedrich koordirigent


Falk Struckmann bas-bariton
Ante Jerkunica bas
Robert Holl bas
Klaus Florian Vogt tenor
Krister St.Hill bariton
Katarina Dalayman sopraan
Brenden Gunnell tenor
Thilo Dahlmann bas-bariton
Julia Westendorp sopraan
Cécile van de Sant mezzosopraan
Jeroen de Vaal tenor
Pascal Pittie tenor
Anna Stephany mezzosopraan
Martina Rüping sopraan
Victoria Joyce sopraan
Silvia Vázquez sopraan
Ute Ziemer sopraan
Barbara Kozelj mezzosopraan


Zelf was ik daar niet, zes uren verblijf lijkt me wat teveel, zoals gewoonlijk stel ik mij tevreden met de radio-uitzending.
Af en toe had ik het niet meer en stokte mijn stem om mee te zingen.
Hier wordt hoge kunst bedreven, ik geloof zelfs historie gemaakt. Blij ben ik dat ik er bij geweest ben. Ook toen ik even naar Albert Heijn wilde heb ik met de Nokia-radio de commentaren nauwlettend gevolgd.

Wat hebben wij geen goede mensen in huis met Van Zweden en Holl!

In de pauzen buitengewoon interessante lezingen over en analysen van de opera. Een daarvan was van een christelijke dominee Luc Blommers die naar verluidt op 23 november 2010 een lezing met piano heeft gegeven in het Wagnergenootschap te Amsterdam. Ik ben twintig jaren lid geweest van die illustere club in 1961 opgericht door o.a. Dr. Herman Hoelen (+). Eigenlijk een tweede predikant, eerder was Bavinck (de zoon van) zelfs voorzitter. Hoe deze laatste als protestants christen van Wagner kan (mag!) houden zette hij uiteen in zijn maidenspeech, erg knap, dit alles begin 90er.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten