Pagina's

26 november 2013

Vogels en Vissen

Hyves Vrijheid van Mening 24 nov 2010, 00:41
 
Dit gedicht, Vogels en Vissen, hadden we op school, het voormalig St.-Ignatiuscollege te Amsterdam.
Tekst en uitleg in de hyperlink.

Het is mij altijd bijgebleven, in die tijd verrassend hoe iemand zo een woordenspel kan concipiëren.

Guillaume van der Graft was zijn pseudoniem, de man is net overleden.

Er werd op de streng rooms-katholieke school wel bijgezegd dat de maker een protestantse dominee is, gelijk Nicolaas Beets en meerdere 19e eeuwers! Maar niet minder creatief.

Vogels en vissen

Ik zat in de bioscoop
en keek naar een film van Parijs
negentienhonderd.
De tijd werd spotgoedkoop
en de mensen leken niet wijs,
ik zag verwonderd
hoe men zich repte als vogels
op glad ijs,
de vrouwen het staartje omhoog,
de mannen de snavel omlaag,
- het navelstaartje,
het snavelbaardje -
wit waren de mensen en zwart
en met een veel vloeibaarder hart
dan wij die hard zijn en grijs.

Maar wij daarentegen,
wij bewegen
ons vloeiend als vissen van celluloid
zonder vleugelbeginsel
en zonder dracht van poten.

En ik bedacht:
ik ben zelf onverwachts
onder het ijs geschoten
van dit bevroren paradijs
waar men lacht om Parijs
negentienhonderd,

maar als ik weer opduik
en kom uit het wak van de Uitkijk
en sta op de Prinsengracht
onder de bomen,
dan kan ik me niet vergissen:
vogels en vissen
werden geschapen op één dag
en overmorgen zullen de mensen komen.


Guillaume van der Graft (1920)

Uit: Mythologisch. Gedichten, oud, nieuw en herzien, de Prom, Baarn 1997.

Oorspronkelijk in Vogels en vissen.
Uitgever: de Windroos U.M. Holland, Amsterdam 1953

Geen opmerkingen:

Een reactie posten